Poznaj ciekawe informacje i fakty o firmach

Emisja spalin – filtry DPF FAP i katalizatory

Emisja spalin – filtry DPF FAP i katalizatory

Samochody nowej generacji czyli ekologia na topie

Współcześnie samochód nie musi być tylko szybki, wygodny czy tani, ale powinien być również ekologiczny. Ten trend do dążenia, by wszystko było eko, ma swoje uzasadnienie. Liczba pojazdów i maszyn różnego typu i rodzaju zasilanych w silniki spalinowe jest coraz większa. W związku z tym wzrosła również emisja zanieczyszczeń, które emitowane są do atmosfery.

Zanieczyszczenie środowiska jest tak duże, że wymaga podjęcia zdecydowanych kroków do zminimalizowania negatywnych skutków naszego rozwoju cywilizacyjnego. Transport drogowy, lotniczy i morski nieustannie się rozwija, więc aby ograniczyć emisję spalin, zaczęto prace nad stworzeniem samochodów bezpiecznych dla środowiska. Tak pojawiły się samochody hybrydowe oraz cała towarzysząca im technologia hybrydowa, mająca na celu wprowadzenie innowacyjnych rozwiązań. Ponadto pojazdy takie jak tesla zasilane są np. elektrycznie. Również ta gałąź przemysłu motoryzacyjnego jest wyjątkowo rozwojowa jednak mimo wszystko zasilanie w silniki spalinowe stanowi obecnie i przez pewien czas prawdopodobnie jeszcze stanowić będzie znaczną część z całości pojazdów poruszających się po drogach.

Katalizatory oraz filtry cząstek stałych

Czyszczenie filtrów cząstek stałychNa czym polegają owe innowacyjne rozwiązania? Czym się różni się samochód hybrydowy od auta starej generacji?

Przede wszystkim wszystkie unowocześnienia mają na celu ograniczenie emisji spalin. Wprowadzenie nowoczesnych katalizatorów, filtrów cząstek stałych znanych także jako filtry dpf lub filtry fap, silników elektrycznych czy hybrydowych sprawia, że transport drogowy nie jest już tak uciążliwy dla środowiska i może zminimalizować jego zanieczyszczenie.

Obecnie jednak największy rozwój technologiczny i największe naciski kierowane są na „technologię” spalinową.  Dlatego systematycznie normy emisji spalin są coraz bardziej rygorystyczne i w tak oto wprowadzane są kolejne z serii EURO5, EURO6 itd. Każda z nich określa dopuszczalny poziom emisji związków, które może emitować silnik i układ wydechowy pojazdu określonych pierwiastków do atmosfery.

W celu redukcji szkodliwych związków postały katalizatory i filtry DPF FAP. Filtry cząstek stałych DPF lub FAP to jedno i to samo, różnią się tylko nazwą (FAP – z od skrótu słów francuskich a DPF od skrótu słów angielskich). W filtrach tych zachodzi proces wypalania i osadzania się sadzy. Pierwiastki metali szlachetnych pod wpływem wysokiej temperatury i procesowi dopalania sadzy wewnątrz filtra powodują neutralizację tych najbardziej szkodliwych pierwiastków.

Regeneracja katalizatorów i filtrów DPF oraz filtrów FAP

Filtry cząstek stałych ciężarówkiWadą tego rozwiązania dotychczas był fakt, że w wyniku wyeksploatowania dochodziło do tego, że filtr musiał być wymieniany na nowy. Co prawda stosowano pewne „partyzanckie” metody jak usuwanie filtrów i do pewnego momentu wszystko było teoretycznie w porządku. Obecnie jednak problem polega na tym, że w krajach europejskich jak również niebawem w Polsce w trakcie rutynowych kontroli będzie badana emisja spalin. Dodatkowo wycięty czyli usunięty filtr lub katalizator stanowi wadę ukrytą pojazdu i przed sprzedażą fakt ten należy opisać w umowie kupna i sprzedaży pojazdu.

Poza usuwaniem stosowano różne metody czyszczenia np. chemiczne wpuszczanie płynów (grawitacyjnie lub w aerozolach), które miały wypłukiwać i przeczyszczać kanaliki ceramicznych wkładów, jednak bez ciśnienia nie było to aż tak bardzo skuteczne a ponadto niektóre środki usuwały także pierwiastki metali szlachetnych. Innymi metodami było wypalanie wkładów, czyszczenie ultradźwiękami i inne metody. Idealnie obrazuje to tabela, w której opisana jest każda technologia i regeneracja filtrów DPF FAP i katalizatorów. Najnowsza i przede wszystkim skuteczna metoda to FCM czyli wysokie ciśnienie strumienia wody z czynnikiem rozpuszczającym sadzę (czynnik nie wypłukuje metali szlachetnych z ceramicznego wkładu) i w obiegu zamkniętym płukanie filtra do momentu aż ciśnienie oraz przepływ strumienia osiągnie prawidłowe parametry pracy.

Wśród firm, które wykonują te usługi polecamy szczególnie firmę TURBO-ELMAR Elżbieta Czachor, Marek Radka s.c. z Mielca. Poniżej prezentujemy dane kontaktowe do firmy:

Turbo-Elmar s.c. – profesjonalna regeneracja DPF FAP i katalizatorów
ul. Polna 3
39-300 Mielec
woj. Podkarpackie

Firma czynna jest od poniedziałku do piątku w  godzinach od 7:00 do 15:00. Poza usługami na miejscu możliwa także wysyłka części. Firma odsyła zregenerowane podzespoły do klientów kurierem.

Telefon: +48 609 141 806 lub +48 665 187 734

Większa moc czyli turbosprężarki

Pierwszorzędnie chodzi o uzyskanie dużej mocy bez zwiększania lub przy zredukowanej ilości zużywanego paliwa. Tutaj prym wiodą turbosprężarki. Obecnie nie tylko pojedyncze ale również stosowane podwójnie i potrójnie – znane jako tri-turbo. Turbosprężarki nie redukują zużycia paliwa lecz zwiększają moc i przy takim samym silniku bez i z turbiną osiągi dzięki turbosprężarce są zdecydowanie wyższe.